Followers

bicara agama

ARKIB : 14/09/2009
Bilal dilatih bunuh Nabi
SUSUNAN SITI AINIZA KAMSARI
TIDAK seperti sesetengah umat Islam yang telah lama memeluk Islam atau dilahirkan sebagai Islam sejak lahir, tetapi iman mereka tetap senipis kulit bawang.
Amat berbeza apabila kita memperkatakan iman Bilal bin Rabah yang langsung tidak goyah malah sangat kental ketika teruk diseksa oleh tuannya, Umaiyyah bin Khalaf. Pada hal beliau baru sahaja memeluk Islam ketika itu.
Bayangkan selama dua hari berturut-turut Bilal diseksa dengan dipakaikan baju besi dan dijemur di tengah-tengah kepanasan padang pasir dan batu besar yang dihempap ke atas dadanya menambahkan lagi penyeksaan.
Sebelum itu, lehernya diikat tali untuk diheret dan dibaling batu oleh kalangan Musyrik Mekah ketika dibawa Umaiyyah untuk diseksa di padang pasir.
Anda hayatilah kisah hidup Bilal menerusi sebuah buku Novel Sejarah Islam terbitan PTS (2009) karya Abdul Latip Talib; Bilal bin Rabah - Pengumandang Seruan Langit.
Walaupun buku ini tidak lebih sebuah karya berbentuk novel atau penceritaan dengan gaya bahasa yang bebas namun semua itu bertujuan untuk menajamkan lagi pengetahuan dan mempertahankan fakta-fakta sejarah yang ada.
Pada buku ini diberikan gambaran yang jelas dan mendalam mengenai kehidupan sebagai hamba sahaya yang dilalui oleh Bilal dan keluarganya.
Ibu bapanya, Rabah dan Hamamah sebenarnya bukanlah berasal dari golongan hamba, tetapi mereka cuba berhijrah dari Habsyah untuk mencari kehidupan yang lebih baik di Mekah. Tetapi dalam perjalanan mereka telah diserang dan menjadi tawanan yang kemudiannya dijual sebagai hamba di Pasar Ukaz.
Mereka kemudiannya dibeli oleh keluarga Bani Abu Dar yang sangat terkenal dengan kekayaan dan kehidupan yang mewah.
Pasangan suami isteri ini kemudiannya dibeli oleh keluarga Bani Abdul Dar dan tinggal di daerah As-Sarah yang terletak di pinggir Kota Mekah. Namun malangnya tuan yang membeli mereka bersifat kejam dan langsung tidak berperi kemanusiaan terhadap Rabah dan Hamamah. Namun selama dengan keluarga itu, lahirnya anak sulung mereka, Sahib dan Bilal sendiri iaitu 43 tahun sebelum Hijrah.
Menjadi hamba sahaya bererti mereka bukan manusia. Ini apabila Sahib kemudiannya diambil, dipisahkan dan dibawa ke Yaman untuk dijual seperti barang di sana.
Ibu bapa mana yang bagai disambar halilintar, terkejut apabila anak kesayangan mereka hendak diambil begitu sahaja. Hanya kerana si anak dijangka dapat dijual dengan harga yang mahal maka tidak ada hak untuk ibu bapanya menahan perbuatan si majikan.
Umaiyyah bin Khalaf adalah dalangnya, yang hendak membantu Abu Dar menjual Sahib bagi membolehkan mereka berkongsi keuntungan dengan menjual seorang manusia!
"Kamu milik keluarga Abdul Dar. Tuan kamu bersetuju jika aku mengambil salah seorang anak kamu bagi dijual di Yaman. Kamu tidak ada hak membantah!," tengking Umaiyah bin khalaf apabila Rabah dan Hamamah merayu dan cuba menahan dari anak mereka dibawa pergi.
Bayangkan kesedihan yang ditanggung lebih-lebih lagi si ibu apabila berlaku perpisahan yang kejam seperti ini. Hati ibu mana yang tidak hancur luluh apabila anak bagai disambar seekor helang, yang tidak mungkin akan ditemui lagi.
Sehinggalah si ibu mendengar sendiri, anak kesayangannya berjaya dijual dengan harga yang mahal yang menyebabkan pinggan di tangan jatuh terhempas di lantai akibat terlalu terkejut.
Akibatnya Hamamah dibelasah dan diseksa oleh tuannya, Abdul Dar kerana beliau didapati menyebabkan sebiji pinggan yang mahal, jatuh dan pecah berderai! Dadanya ditumbuk sehingga wanita malang itu jatuh ke lantai. Tidak cukup itu, Hamamah ditendang semahu-mahunya sehinggalah Umaiyyah datang meminta Abu Dar berhenti menyeksa Hamamah.
"Jika kamu terus memukulnya, dia akan mati. Kita juga yang rugi kerana tidak dapat menjualnya," kata Umaiyah.
Si ibu yang malang itu akhirnya jatuh sakit, sakit menanggung rindu terhadap anak yang diragut pergi dan sakit akibat diseksa. Semua ini memberikan tekanan sehingga tidak ada mental dan fizikal yang dapat bertahan. Si ibu akhirnya pergi buat selama-lamanya. Membawa bersama kerinduan terhadap si anak dan penderitaan akibat tidak mempunyai hak-hak kemanusiaan terhadap diri sendiri.
Akhirnya Rabah sendiri mengikut jejak isteri tercinta, jatuh sakit akibat terlalu diperhambakan dan akhirnya meninggal dunia yang menyebabkan kini tinggallah si Bilal seorang diri sebatang kara di dunia ini.
Begitulah sejarah awal kehidupan Bilal yang penuh dengan kepedihan, menjadi mangsa zaman atau era kejahilan yang teruk apabila manusia dinilaikan harganya sama ada murah atau mahal untuk dijual! Tidak ubahnya seperti hendak menjual haiwan ternakan, unta, lembu, kambing dan sebagainya!
Namun menarik mengenai Bilal ini sedari kecil beliau sememangnya tidak pernah menyembah berhala. Kala hayat ayah dan ibunya masih ada, mereka pergi ke Kaabah lalu menyembah tuhan-tuhan yang ada di situ sambil menangis, mengadu supaya anak mereka, Sahib dipulangkan semula ke pangkuan keluarga.
Namun Bilal hanya memerhatikan sahaja perbuatan ibu bapanya itu.
"Mak, ayah bolehkah patung berhala itu mengembalikan abang Sahib kepada kita?," tanya Bilal semasa dalam perjalanan pulang dari Kaabah itu.
Rabah dan Hamamah serba salah hendak menjawab pertanyaan anaknya itu. Tetapi akhirnya berkata: "Itu tuhan kita sejak turun temurun. Jika tidak mereka kepada siapa lagi kita hendak mengadu?"
Namun Bilal tidak pernah meneruskan tradisi penyembahan itu kerana percaya berhala itu hanya sekadar patung yang tidak bergerak dan bisu.
Ini kerana baginya jika benar berhala-berhala itu berkuasa, tentunya beliau dan keluarga telah lama bebas dari belenggu rantai perhambaan seperti selalu diminta oleh ibu bapanya sebelum ini.
Tetapi tahukah anda, Bilal pernah memasuki pertandingan gusti iaitu satu pertandingan yang sebelum ini tidak pernah terbuka kepada golongan hamba sahaya.
Semua ini semata-mata rancangan jahat tuannya, Umaiyyah bin Khalaf dan lain-lain pembesar Quraisy yang membincangkan mengenai satu komplot. Mereka setuju kemudiannya supaya Bilal menjadi seorang 'kaki gaduh' atau lebih tepat 'pembunuh terlatih' untuk membunuh seseorang yang sangat mulia di muka bumi ini, Nabi Muhammad SAW!
Setelah memasuki beberapa pusingan perlawanan, iaitu dengan mengalahkan para peserta yang terdiri dari golongan hamba juga, akhirnya Bilal memenangi kejuaraan setelah berjaya menumbangkan lawan yang dikatakan lebih berusia darinya.
Bilal kemudiannya diberikan sebilah pisau yang tajam yang dilumurkan racun yang paling berbisa dan disembunyikan dalam jubah yang dipakai oleh hambanya itu.
Bilal kemudiannya 'meminta' bantuan daripada sahabat baik baginda, Abu Bakar As Siddiq untuk membawanya berjumpa dengan Rasulullah bagi menjayakan misi 'membunuh' Nabi Muhammad seperti yang diperintahkan oleh tuannya.
Tetapi tahukah anda mengapa Bilal yang dipikulkan dengan tugas yang berat ini? Mengapa tidak pemuda-pemuda lain yang lebih 'terlatih' dan tangkas untuk menamatkan riwayat baginda.
"Saya mencadangkan kita adakan perlawanan gusti di kalangan hamba-hamba kita. Siapa yang muncul sebagai juara kita boleh gunakan bagi membunuh Muhammad. Jika Bani Hashim hendak menuntut bela, kita boleh serahkan hamba itu kepada mereka bagi dibunuh. Kita tidak rugi apa-apa!," kata Abu Jahal dalam komplot hendak membunuh Nabi itu.
Adakah Bilal tega atau sanggup membunuh Nabi Muhammad sedangkan beliau sendiri tidak sabar-sabar untuk mengenali baginda setelah mendengar pelbagai cerita sebagaimana diceritakan oleh penduduk Mekah di sana sini mengenai Nabi Muhammad.
"Benarkah Nabi Muhammad ini penyelamat yang selama ini yang ditunggu-tunggu oleh kaum yang tertindas. Benarkah agama yang dibawanya akan memberikan seribu rahmat terhadap semua manusia.
"Benarkah Islam itu agama yang akan memberi keadilan kepada semua pihak, bagaimana dengan aku yang dilahirkan sebagai hamba ini? Bolehkah agama itu membebaskan aku dan menjadikan manusia yang merdeka?" kata Bilal.
Pelbagai pertanyaan mengenai Nabi Muhammad dan Islam bermain di kotak fikiran Bilal.
Namun fikirannya juga terganggu mengenangkan tawaran dari tuannya yang kononnya akan memerdekakan Bilal jika hambanya itu berjaya membunuh Nabi Muhammad.
"Untuk bebas dan menjadi manusia yang bebas dan merdeka ini sememangnya menjadi impian setiap hamba sahaya seperti ku ini.
"Jadi tawaran dari Umaiyyah ini tidak kurang menariknya juga. Semudah aku membunuh Muhammad dan aku akan merdeka" katanya.
Anda tahu Nabi Muhammad sentiasa terpelihara keselamatan baginda dari menerima sebarang ancaman maut. Tidak ada catatan sejarah yang merakam baginda berjaya dibunuh oleh Bilal.
Jadi apakah sebenarnya berlaku, ini kerana jika Bilal tidak berjaya membunuh baginda, tetap ada hukuman yang menanti, nyawanya akan menjadi galang ganti, beliau pula yang akan mati!
Mahu tidak mahu, demi nyawa sendiri Bilal mesti menjayakan misi ini. Ikuti selanjutnya keluaran akan datang!
ARKIB : 14/09/2009
Pencarian lailatul qadar
Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN
KITA sudah pun berada dalam sepuluh hari-hari terakhir Ramadan yang dirindui oleh para kekasih Allah SWT. Ini bererti kita sudah memasuki sepertiga terakhir Ramadan yang menandakan Ramadan akan melambaikan salam perpisahannya dalam beberapa hari yang pendek.
Hari-hari ini dirasakan pendek oleh para Solehin kerana mereka begitu yakin dengan ketinggian nilai dan keistimewaan hari-hari ini yang menyebabkan mereka seolah-olah merasa tidak mencukupi dengan saki-baki minit dan jam yang ada.
Begitu banyak amal bakti yang belum sempurna dipersembahkan ke hadrat ilahi. Masih banyak bukti pengabdian yang belum sempurna dipersembahkan ke hadapan-Nya.
Di suatu sudut lain, sebahagian orang pula merasakan hari-hari ini begitu pendek kerana pelbagai kesibukan duniawi apabila mengenangkan Hari Raya yang menjelang tiba.
Pelbagai persiapan pakaian, rumah dan juadah yang hendak disempurnakan. Masih banyak urusan kerja dan perniagaan berkaitan Ramadan dan Aidil Fitri yang belum selesai.
Jika tidak berwaspada, sinar hari-hari terakhir Ramadan ini mudah pudar dan tenggelam dalam keriuhan ambang Syawal sedangkan sepertiga terakhir Ramadan inilah merupakan peringkat terpenting dalam madrasah Ramadan yang sedang kita lalui ini.
Keutamaan lailatul qadar
Keutamaan utama hari-hari terakhir Ramadan ini berputar sekitar pemburuan mendapatkan keutamaan lailatul qadar.
Satu malam gilang-gemilang yang lebih baik daripada 1,000 bulan. Malam yang begitu agung dalam kerajaan langit sehingga diabadikan dalam suatu surah al-Quran yang khusus untuk mengisytiharkan keistimewaannya iaitu surah al-Qadr.
Bagi mereka yang sentiasa menjadikan urusan amal ibadah sebagai tumpuan perhatian dan kebimbangan mereka, inilah satu tawaran istimewa daripada Allah SWT yang 'haram' dilepaskan.
Sangat malanglah bagi seorang hamba yang dikurniakan hadiah begitu berharga daripada Tuhannya sendiri tetapi tidak mengendahkannya atau tidak menerimanya dengan baik.
Benarlah pesan Rasulullah SAW bahawa, "Sesiapa yang diharamkan mendapat kebaikan malam itu maka sesungguhnya dia telah diharamkan. (daripada mendapat segala kebaikan)".
Memang lailatul qadar adalah suatu hadiah atau anugerah bagi umat ini. Para ulama meriwayatkan pelbagai riwayat bagaimana lailatul qadar dianugerahkan kepada umat Nabi Muhammad SAW kerana mengambil kira jangka hayat umat ini yang jauh lebih pendek berbanding umur umat sebahagian nabi-nabi terdahulu.
Dengan beramal-ibadah pada malam ini barulah boleh kita menyaingi kuantiti ibadah umat-umat yang dikurniakan umur yang jauh lebih panjang.
Harus diinsafi bahawa sebagai suatu urusan ibadah, kelebihan utama lailatul qadar bukan terbatas kepada sifir 1,000 bulan yang begitu sinonim dengan malam tersebut.
Dalam mana-mana urusan ibadah nilai utama sesuatu amalan tetap tergantung kepada rahmat dan kasih Tuhan yang menjadi tumpuan sesuatu amalan tersebut.
Oleh itu memburu lailatul qadar bukan bererti kita sekadar mengejar gandaan seribu bulan itu tetapi yang lebih penting, berusaha mencarinya bererti kita bersungguh-sungguh untuk menyambut dan meraikan suatu bukti kasih dan rahmat Allah SWT kepada kita.
Mendapatkan lailatul qadar
Sesuai sebagai anugerah yang begitu bernilai dan berharga, lailatul qadar tidaklah sampai begitu mudah diperolehi oleh sesiapa sahaja tanpa perlu berusaha.
Walaupun kita mewarisi pelbagai panduan dan petua daripada Rasulullah SAW sendiri dan para ulama pewaris Baginda SAW tentang mengenalpasti malam lailatul qadar, masih tidak ada satu kesepakatan tentang bilakah sebenarnya jatuhnya malam itu.
Akhirnya, bolehlah disimpulkan bahawa peluang untuk mendapatkannya adalah lebih cerah bagi mereka yang menghidupkan malam-malam yang ganjil dari 10 malam yang terakhir, sangat cerah bagi mereka yang menghidupkan kesemua malam terakhir dan paling terjamin bagi mereka yang menghidupkan kesemua malam-malam Ramadan.
Juga harus diingat, para ulama turut berpandangan bahawa siangnya lailatul qadar juga perlu diisi dengan amal ibadah sama seperti malamnya.
Sesuai sebagai tanda rahmat dan pemberian Tuhan, lailatul qadar tidaklah pula terlalu sukar dan terlalu jauh dari capaian kita. Ia ditentukan jatuh di dalam bulan Ramadan.
Bulan Ramadan adalah bulan ibadah umat ini yang mana rata-ratanya malam-malam Ramadan adalah malam-malam yang lebih baik pengisian ibadahnya bagi kita semua.
Walaupun sebahagian ulama berpandangan bahawa kelebihan lailatul qadar dicapai dengan menghidupkan sebahagian besar malam itu, sebahagian ulama meriwayatkan bahawa untuk syarat minimum untuk mendapatkan sebahagian laba malam ini bukannya terlalu sukar.
Imam Malik dalam kitabnya al-Muwatto' misalnya, meriwayatkan pandangan Ibnul Musayyib bahawa, "Sesiapa yang mengerjakan solat Isyak pada malam lailatul qadar secara berjemaah, maka sesungguhnya dia telah mendapat laba / bahagian daripadanya (lailatul qadar)".
Pandangan-pandangan yang lebih ringan ini meletakkan syarat mendapatkan lailatul qadar pada menjaga solat-solat fardu pada malam tersebut.
Jika pandangan ini yang kita ambil nescaya mendapatkan lailatul qadar bukannya terlalu sukar dan boleh diusahakan oleh semua orang. Tetapi Tuhan itu Maha Adil, hakikatnya, mereka yang biasa lalai tetap akan lalai dan gagal hatta untuk menjaga solat-solat fardu ini walaupun di malam-malam akhir Ramadan.
Semoga Allah menjauhkan diri kita dan mereka yang bersama kita daripada tergolong dalam golongan yang lalai.
Zikir dan doa yang diajarkan oleh nabi SAW untuk lailatul qadar juga cukup pendek mampu diamalkan oleh semua orang. Maka marilah kita memperbanyakkan doa ini di hari-hari ini, Allahumma innaka 'Afuwwun tuhibbul 'afwa fa'fu 'nniy yang maksudnya, "Ya Allah! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun , sukakan keampunan maka ampunilah aku".
Walaupun pintu untuk kita menghayati lailatul qadar melalui ibadah khusus lebih terbuka di bulan Ramadan dengan budaya dan suasananya yang tersendiri, ini tidak menafikan hakikat luasnya makna dan bentuk ibadah dalam Islam.
Mereka yang terpaksa menyelesaikan tugasan dan kerja mereka yang tidak bercanggah dengan agama dan dalam kadar yang sesuai dengan bulan Ramadan ini, tetap boleh meniatkan kerja-kerja mereka sebagai sebahagian daripada usaha mereka untuk mendapatkan dan menghayati lailatul qadar.
Menghantar Pulang Tetamu Agung
Ramadan, tetamu agung yang setia datang berkunjung setiap tahun tetap akan pergi meninggalkan kita sedikit masa lagi.
Mereka yang benar-benar menghayati dan mendapat faedah dari kedatangan Ramadan dengan menikmati kemanisan iman dan peningkatan takwa yang datang bersamanya sudah tentu menghadapi saat-saat perpisahan ini dengan penuh kesedihan berbaur kebimbangan dan pengharapan.
Sedih mengenangkan perpisahan dengan bulan yang dikasihi ini. Bimbang adakah amalan diterima dengan tahap penghayatan yang tidak seberapa. Berharap agar dosa-dosa diampunkan, dikembalikan kepada fitrah serta berharap agar bertemu lagi dengan Ramadan yang akan datang.
Inilah sikap yang diriwayatkan daripada sebahagian para salaf. Mereka berdoa kepada Allah SWT selama enam bulan agar dipertemukan dengan Ramadan. Setelah itu mereka berdoa pula selam enam bulan berikutnya agar Allah SWT menerima amalan mereka di bulan Ramadan yang berlalu.
Semoga Allah mengurniakan kita himmah yang tinggi dalam beragama seumpama mereka. Marilah kita menghantar pulang Ramadan kali ini hingga ke 'hujung desa'. Ibarat menjamah juadah yang paling kita gemari, janganlah kita tinggalkan Ramadan kali ini bersisa sedikitpun.
Ibarat suatu perlumbaan marathon yang kita sertai, apalah gunanya kita hebat di peringkat awal larian hanya untuk lemah-lesu ketika menuju garisan penamat. Marilah kita rebut setiap ketika yang berbaki di bulan Ramadan kali ini dan mengisinya dengan sebaik mungkin.
Sesungguhnya La hawla wala quwwata illa billah al-'Aliyyil 'Adzim yang maksudnya, "Tiada daya (menghindari maksiat) dan tiada kekuatan (melakukan ketaatan) melainkan dengan izin Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung".
ARKIB : 14/09/2009
Darul Kifayah sasar 1,000 penghuni
Oleh ZUARIDA MOHYIN

KOMPLEKS Darul Kifayah tersergam gah di Taman Koperasi Polis Fasa 2, Batu Caves, Kuala Lumpur.
________________________________________


BERCERITA tentang nasib anak yatim di bumi bertuah Malaysia ini, tidak dapat dinafikan, anak yatim kita masih terbela masa depan mereka, sungguhpun masih berlaku kes-kes terlepas pandang. Pun begitu, ia masih dikira kes-kes terpinggir.
Berada di dalam bulan Ramadan dan Syawal khasnya, menyaksikan betapa insan istimewa ini terus menerus mendapat perhatian.
Suasana sebegini hakikatnya tidak asing bagi penghuni Kompleks Darul Kifayah yang kini sudah berpindah dari Kampung Batu, Jalan Ipoh, Kuala Lumpur ke lokasi baru iaitu di Taman Koperasi Polis Fasa 2, Batu Caves, Kuala Lumpur.
Bagaimanapun bukan keceriaan sepanjang Ramadan ini yang hendak dibicarakan. Fokus ruangan ini ialah kepada pengisian, pemantapan kerohanian dan seterusnya pembelaan ke atas anak yatim di Kompleks Darul Kifayah inilah yang cuba diketengahkan.

BERSOLAT berjemaah yang diimamkan oleh penghuni sendiri adalah satu tarbiah yang sihat.
________________________________________

Hakikatnya, tegas pengetuanya, Faridilatras Abd. Rahman, harapan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dan warga kerja kompleks, ialah menjadikan Kompleks Darul Kifayah role model, sekali gus menepis stigma masyarakat yang berpandangan sinis berkaitan pengurusan rumah anak-anak yatim, yang didakwa tidak mengurus secara profesional.
Lantaran itu, katanya, perpindahan kompleks kira-kira dua tahun lalu, adalah salah satu daripada agenda untuk memperbaiki imej serta bagi menampung jumlah penghuninya yang semakin bertambah dari semasa ke semasa, di samping memberi keselesaan kepada penghuninya agar dapat menjalani kehidupan dalam suasana yang kondusif dan selamat.
"Sehingga Jun ini, terdapat 490 pelajar lelaki dan perempuan antara usia 11 hingga 17 tahun dari seluruh negara. Penghuni di sini terbahagi kepada beberapa kategori kanak-kanak iaitu; yatim piatu, yatim, miskin dan saudara baru. Bilangan pelajar lelakinya ialah 242 orang, manakala 248 perempuan.
"Ditubuhkan sejak 28 tahun lalu iaitu pada tahun 1981, Kompleks Darul Kifayah disifatkan sebagai antara kompleks rumah anak yatim yang terbesar di negara ini," jelas beliau pada pertemuan di pejabatnya, baru-baru ini.
Tambah Faridilatras, 29, pada sejarahnya kompleks ini merupakan usaha pembelaan terhadap anak-anak yatim yang dimulakan oleh jawatankuasa kebajikan Masjid al Firdaus yang terletak di Segambut, Kuala Lumpur.
Sebelum kemudiannya, diserahkan kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) untuk diurus tadbirkan secara lebih profesional.

DI DEWAN utama inilah terpaksa berkongsi perlaksanaan solat berjemaah penghuni lelaki dan perempuan.
________________________________________


MENIKMATI juadah berbuka puasa bersama teman-teman jika tidak memenuhi undangan pihak luar.
________________________________________

Pada satu mesyuarat bertarikh 20 Ogos 1983 kata persetujuan diperoleh untuk menubuhkan Kompleks Darul Kifayah secara rasmi dan berikutan daripada mesyuarat itu juga maka terbentuklah Rumah Perlindungan dan Kebajikan Islam Wilayah Persekutuan melalui Enakmen Syarak 1952 dan kaedah-kaedah Darul Kifayah.
"Pada tahun 1992, asrama Darul Kifayah telah berpindah buat sementara dari Kampung Batu, Jalan Ipoh ke Taman Bukit Anggerik, Cheras bagi membolehkan pembinaan seluruh kompleks baru di Kampung Batu itu dapat dilaksanakan. Ketika itu, penghuni Darul Kifayah hanya seramai 250 orang.
"Peletakan batu asas telah disempurnakan oleh Pengerusi MAIWP ketika itu, iaitu Datuk Mohd. Yusuf Noor dan setelah siap sepenuhnya, anak-anak yatim kembali menghuni di bangunan baru pada Oktober 1993," jelas beliau.
Kompleks Darul Kifayah di Jalan Ipoh, kemudiannya dirasmikan oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad (Sekarang Tun Dr. Mahathir) pada 5 Januari 1996.
Namun sehingga 17 Disember 2007, kata Faridilatras, Kompleks Darul Kifayah telah berpindah pula tempat yang didiami sekarang.
Kini sebagai sebuah asrama yang telah begitu lama memberikan perlindungan dan penjagaan kepada anak-anak yatim dan miskin yang datang dari seluruh pelosok negara, Darul Kifayah ingin berkembang dengan lebih luas lagi.
Ini kerana Darul Kifayah bercadang untuk menampung sehingga 1,000 anak-anak yatim untuk ditempatkan di situ.
Lantaran itu, bagi mencapai matlamat itu dan meningkatkan lagi prasarana supaya penambahan jumlah, ujar Faridilatras, Darul Kifayah sedang dalam proses menaiktaraf kemudahan prasarananya sedia ada.
"Satu pelan cadangan telah diserahkan untuk membina lebih banyak asrama memandangkan kami akan menerima lebih ramai anak-anak dan pembinaan surau kerana buat masa ini solat berjemaah terpaksa dilaksanakan di dewan utama serta membesarkan Dewan Makan di Kompleks itu," katanya ringkas.
Orang ramai mungkin sudah maklum bahawa anak-anak di sini hakikatnya beruntung kerana memperoleh banyak kelebihan dan mungkin tidak dinikmati kanak-kanak yang mempunyai ibu bapa.

TUBUH sihat melahirkan minda yang sihat... bermain bola adalah satu bentuk riadah kemestian anak-anak di Darul Kifayah.
________________________________________

Apa tidaknya, para penghuni di sini ditanggung sepenuhnya pembiayaan persekolahan yang menyeluruh, kenderaan pengangkutan pergi dan balik sekolah, penyediaan makan dan minum harian, pakaian baru hari raya, bantuan perubatan dan rawatan, kelas tambahan, kelas-kelas Fardu Ain dan al-Quran dan banyak lagi.
"Sungguhpun begitu, aspek pembangunan insan tidak pernah dipinggirkan oleh pihak kami ini selaras dengan matlamat negara untuk melahirkan generasi Muslim yang seimbang dari segi rohani dan jasmani.
"Bertitik-tolak dari itulah, maka penghuni-penghuni di sini sentiasa disediakan dengan aktiviti sama ada secara rutin mahupun berkala. Program rutin mereka seperti kelas mengulangkaji, kelas al-Quran dan Fardu Ain, kelas tuisyen, bacaan Yasin, tahlil dan doa selamat, gotong royong membersihkan bilik dan kawasan asrama, akan diadakan setiap hari dan seminggu sekali.
"Aktiviti berkala seperti majlis sambutan Maulidur Rasul, Ihtifal, Penyediaan Buka Laporan Tahunan, Perhimpunan Bulanan dan Sambutan Hari Lahir, Kuliah Agama, Karnival Sukan dan banyak lagi semuanya bermatlamat ke arah melahirkan pelajar yang berketerampilan sahsiah Muslim, mempunyai akidah Islam yang kukuh serta mengeratkan silaturahim sesama manusia," ujar Faridilatras mengakhiri perbualan pagi itu.
ARKIB : 15/09/2009
Fadilat puasa bagi kesihatan
Oleh Ibrahim Abdullah

mengamalkan kesederhanaan adalah tindakan bijak dan disarankan oleh Islam ketika tiba saat berbuka. -Gambar hiasan
________________________________________

ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa. (al-Baqarah: 183).
Para ilmuwan menganggap berpuasa sebagai fenomena yang penting dan semula jadi, di mana kehidupan yang sempurna dan kesihatan yang baik tidak dapat diperoleh tanpa berpuasa. Apabila seseorang atau bahkan seekor haiwan tidak berpuasa, maka ia akan terjangkit berbagai macam penyakit.
McFadon, seorang ahli kesihatan Amerika, menyatakan: "Setiap orang perlu berpuasa, kerana kalau tidak berpuasa maka ia akan sakit. Sebab racun makanan berkumpul dalam tubuh dan membuatnya seperti orang sakit, memberatkan tubuhnya, dan mengurangkan vitalitinya.
"Apabila ia berpuasa, maka berat badannya menurun, dan racun-racun terurai daripada tubuhnya dan keluar, sehingga tubuhnya menjadi bersih secara sempurna dan sel-sel kembali baik".
Menurut kajiannya, di antara manfaat kesihatan daripada berpuasa ialah:
lMerehatkan tubuh dan memperbaiki saraf.
lMenyerap zat-zat yang mengendap di usus. Pengendapan dalam jangka waktu yang lama mengakibatkan perubahan endapan itu menjadi kotoran yang beracun.
lMemperbaiki fungsi pencernaan dan penyerapan.
lMengembalikan virtaliti organ pembuangan, dan memperbaiki fungsinya untuk membersihkan tubuh, yang mengakibatkan terkawalnya kestabilan dalam darah dan berbagai cairan dalam tubuh.
lMengurai zat-zat yang berlebihan dan endapan di dalam jaringan yang sakit.
lMengembalikan keremajaan dan vitaliti sel-sel serta berbagai jaringan dalam tubuh.
lMenguatkan indera dan meningkatkan IQ.
lMemperelok dan membersihkan kulit.
Alexis Carrel, pemenang hadiah nobel di bidang kedoktoran, dalam bukunya Man the Unknown menyatakan: "Banyaknya bahan makanan dapat melemahkan fungsi organ, dan itu merupakan faktor yang besar bagi berdiamnya jenis-jenis virus dalam tubuh.
"Fungsi tersebut adalah fungsi adaptasi terhadap bahan makanan yang sedikit. Gula pada jantung bergerak, dan bergerak pula lemak yang tersimpan dalam kulit.
"Semua organ tubuh mengeluarkan zat khususnya untuk mempertahankan keseimbangan dalaman dan kesihatan jantung. Berpuasa benar-benar memberikan dan pengganti jaringan tubuh kita".
Allah berfirman yang bermaksud: Kerana itu, barang siapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu. (al-Baqarah: 185).
Sementara Prof. Nicko Lev dalam bukunya, Hungry for Healthy menyatakan: "Setiap orang mesti berpuasa dengan berpantang makan selama empat minggu setiap tahun, agar ia memperoleh kesihatan yang sempurna sepanjang hidupnya".
Seterusnya, menurut penelitian beliau, mukjizat penepatan waktu berpuasa dari matahari terbit hingga matahari terbenam, adalah dengan tidak berlebihan saat berbuka puasa. Penelitian ilmiah membuktikan bahawa jarak waktu yang tepat untuk berpuasa adalah antara 12 hingga 18 jam. Selepas itu, simpanan gula dalam tubuh mulai terurai.
Dreanik dan kawan-kawannya, pada tahun 1964, mencatat sejumlah penyakit komplikasi kritis akibat berpuasa lebih dari 31 hari.
Di sini nampak jelas mukjizat Nabi SAW dalam larangan berpuasa bersambung (tidak termasuk puasa sunat Syawal).
Di samping itu, penelitian ilmiah membuktikan kepentingan makan sahur dan berbuka adalah untuk membekalkan tubuh dengan zat asam lemak dan amino, tanpa kedua zat ini, lemak dalam tubuh kita akan terurai dalam jumlah besar, sehingga mengakibatkan sirosis pada hati, dan menimbulkan berbagai bahaya besar bagi tubuh.
Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Umatku akan tetap dalam keadaan baik selama mereka menyegerakan berbuka dan mengakhirkan makan sahur." (riwayat Ahmad)
Mengenai bersahur (makan sahur), Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Bersahurlah kamu sekalian, kerana bersahur itu ada keberkatannya. (riwayat Bukhari dan Muslim).
Waktu bersahur itu selepas pertengahan malam sampai menjelang terbit fajar (waktu Subuh).
Menyegerakan berbuka, iaitu setelah mengetahui waktu Maghrib. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Manusia sentiasa dalam keadaan baik selama mereka menyegerakan berbuka." (riwayat Bukhari dan Muslim).
Berdoa sewaktu berbuka dan sepanjang melaksanakan puasa. Dari Abdullah bin Amr bin As r.a, bahawa Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya bagi orang yang sedang berpuasa, saat berbuka doanya tidak ditolak". (riwayat Ibnu Majah).
Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Ada tiga doa yang tidak akan ditolak Allah, orang yang berpuasa sampai ia berbuka, imam (pemimpin) yang adil dan orang yang teraniaya". (riwayat Tirmizi).
Adapun doa saat berbuka yang bermaksud: "Telah hilang haus dan telah basah tenggorakan, dan telah tetap pahala insya-Allah". (riwayat Tirmizi).
Tanggungjawab terhadap muamalat Islam
Oleh Wan Jemizan W. Deraman

Takaful ikhlas selain mematuhi syariah turut menyediakan insentif yang menarik kepada para pelanggannya. - Gambar hiasan
________________________________________

ISLAM adalah satu cara hidup yang syumul, merangkumi semua aspek kehidupan manusia. Firman Allah SWT yang bermaksud: Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab al-Quran ini. (al-Anaam: 38)
Ia adalah sempurna, lengkap dan menepati fitrah manusia tanpa mengira pangkat atau darjat. Islam mengatur kehidupan manusia bagi menikmati hasanah di dunia dan juga hasanah di akhirat. Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka. (al-Baqarah: 201)
Bayangkan, dalam satu hari, Islam mengatur hidup manusia dengan pelbagai aktiviti yang mengambil kira fitrah kejadian manusia.
Misalnya hari baru dimulai dengan solat Subuh di waktu pagi yang sangat menyegarkan, setelah penat bekerja, berhenti rehat untuk solat zuhur, kemudian meneruskan lagi aktiviti, berhenti rehat sekejap untuk solat asar, kemudian sebelum melangkah masuk ke tabir malam, bersolat Maghrib pula dan sebelum melelapkan mata disudahi pula dengan solat Isyak.
Sebagai satu analogi, perjalanan menaiki kereta melalui Lebuh Raya Utara-Selatan dari Kuala Lumpur ke Bukit Kayu Hitam, ada di sepanjang lebuh raya tersebut tempat-tempat rehat yang disediakan untuk membolehkan pemandu berhenti rehat dan seterusnya dapat meneruskan perjalanan dengan selesa dan selamat.
Cuba bayangkan jika tiada tempat rehat, menaiki kereta tanpa henti terus ke Bukit Kayu Hitam, sungguh memenatkan serta cukup membosankan. Justeru, tiada yang lebih indah daripada keindahan cara hidup Islam, penuh dengan warna warni, ceria dan sungguh mendamaikan.
Begitu juga dalam setahun ada bulan Ramadan sebagai satu perhentian untuk merehatkan badan di samping sebagai satu medan tarbiyah rohani.
Bulan Ramadan boleh dianggap sebagai satu bengkel menyelenggara fizikal dan rohani untuk membaikpulih apa-apa kerosakan agar dapat berjalan dengan lebih sempurna 11 bulan selepas itu.
Sebab itulah Allah meletakkan matlamat yang cukup tinggi daripada pelaksanaan ibadat puasa ini, iaitu supaya beroleh takwa sebagaimana firman-Nya dalam ayat 183 surah al-Baqarah.
Bayangkan jika menggunakan kenderaan tanpa diselenggara sudah pasti kenderaan itu akan rosak ataupun tidak boleh berfungsi dengan maksimum. Indah sungguh cara hidup Islam!
Salah satu aspek yang dipentingkan dalam ajaran Islam adalah aspek muamalat yang mengatur manusia untuk berinteraksi dengan cara yang terbaik di antara sesama mereka.
Islam menggariskan peraturan dan sistem yang sangat tepat dengan fitrah manusia bagaimana mereka patut bermuamalat sesama mereka sama ada menerusi platform ekonomi, politik mahupun sosial.
Sistem muamalah Islam adalah berlandaskan wahyu yang sememangnya syumul, adil sempurna dan lengkap. Oleh itu, sistem muamalah Islam ini bukan lagi sebagai alternatif tetapi suatu tuntutan khususnya kepada orang Islam untuk memajukannya.
Sistem yang berteraskan wahyu ini sudah pasti membawa misi yang cukup besar. Selain membebaskan ummah daripada cengkaman unsur-unsur haram seperti riba, judi, penindasan, eksploitasi dan sebagainya.
Ia juga adalah satu wadah untuk melakukan jihad, dakwah dan amar makruf nahi munkar sebagaimana firman Allah yang bermaksud: Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. (ali-‘Imran: 104)
Situasi masyarakat dunia kini yang sangat mengagungkan sistem ciptaan manusia sebagai asas muamalat mereka khususnya dalam aspek berkaitan dengan ekonomi terbukti telah menjadi satu polemik percaturan masyarakat dunia. Melahirkan makin ramai manusia yang tamak dan pentingkan diri sendiri.
Pelbagai teori dan hipotesis telah dikemukakan untuk menyelesaikan krisis ekonomi yang telah dan sedang melanda. Namun ternyata hampir keseluruhan percubaan menemui kegagalan dan amat sedikit yang membuahkan hasil.
Inilah padahnya apabila mengenepikan sistem yang datang daripada Pencipta manusia itu sendiri.
Penyelesaian-penyelesaian yang telah dikemukakan kebanyakannya tersasar jauh dari landasan keadilan menyeluruh yang sebenarnya.
Di suatu pihak, terdapat percubaan yang menyarankan ke arah yang ekstrem mementingkan hak individu dan mengenepikan kepentingan masyarakat umum serta tidak kurang juga ada percubaan menolak keistimewaan hak yang ada pada individu.
Maka, dalam hal ini, apakah sistem yang benar-benar mampu menyelesaikan masalah ekonomi ini? Di manakah sistem yang mampu menyuburkan benih keadilan untuk dituai hasilnya oleh masyarakat keseluruhannya?
Ternyata, sistem yang mampu menjadi penyelesai kepada kemelut ini adalah sistem Islam. Namun, masih ada yang berfikiran sempit menganggap Islam itu terhad kepada amalan-amalan ibadat seperti di masjid dan tiada kena-mengena dengan aktiviti di luar masjid.
Pemikiran kolot seperti inilah menjadikan kehidupan masyarakat Islam mundur. Risalah Nabi SAW bukan hanya berkisar tentang urusan-urusan di dalam masjid malah ia bersifat komprehensif iaitu mengatur kehidupan dunia sehingga menjangkau dimensi akhirat.
Memang ternyata kini, selepas pelbagai usaha dilakukan tetap menemui kegagalan. Alhamdulillah cahaya Allah tetap tidak akan terpadam.
Masih ada pihak yang konsisten dengan Islam telah berusaha tanpa mengenal penat lelah menghidupkan semula sistem muamalah Islam yang menjadi asas kepada islah atau reformasi kepada kemelut ekonomi tersebut.
Memang tidak syak lagi sistem tersebut ternyata memberikan keuntungan yang luar biasa kepada segenap lapisan masyarakat. Barangkali masih ramai yang tidak lupa bagaimana teguhnya sistem kewangan Islam menghadapi krisis ekonomi akhir 90-an dahulu.
Krisis tersebut membuka mata masyarakat bahawa sistem kewangan Islam ternyata ‘kebal’ dan mampu menjadi galang ganti kepada sistem kewangan konvensional.
Hasilnya, sistem muamalah Islam telah tumbuh bak cendawan selepas hujan. Sistem perbankan Islam dan sistem takaful yang suatu ketika bagaikan ‘melukut di tepi gantang’ kini semakin menarik minat ramai sebagai pilihan utama kepada mereka.
Kenapa? Jawapannya, ternyata ajaran Islam yang suatu ketika dahulu keindahannya hanya banyak dibicarakan didalam kitab-kitab ‘kuning’, tetapi kini diaplikasikan dalam kehidupan kita.
Inilah khazanah Islam yang sangat berharga yang dibongkar oleh ulama dan cendekiawan Islam masa kini yang mahu melihat sistem Islam berdiri teguh di persada sistem kewangan perdana.
Persoalannya, apakah usaha dan sumbangan kita dalam memartabatkan sistem muamalah Islam ini? Adakah hanya melihat sahaja tanpa terdetik untuk menjayakan aspirasi ini bersama-sama?
Memartabatkan sistem muamalah Islam adalah satu jihad yang menuntut bukan sedikit pengorbanan semua pihak. Ia juga adalah satu dakwah yang menjadi penyambung kepada mata rantai dakwah Rasulullah SAW.
Pelbagai isu tawaf
Oleh JAMALLUDDIN HASHIM

Jemaah haji dalam perjalanan ke Mina untuk berwukuf pada malam 9 Zulhijjah. - Gambar hiasan
________________________________________

MENYAMBUNG bicara minggu lepas, permasalahan berkaitan tawaf tidak kurang pentingnya supaya setiap jemaah dapat melakukan tawaf dengan sempurna.
Inilah sebahagian besar permasalahan berkaitan dengan tawaf yang yang perlu diketahui oleh bakal haji. Antaranya;
1. Melakukan tawaf qudum bagi jemaah yang melakukan haji ifrad atau qiran adalah sunat. Mereka diharuskan melakukan tawaf qudum selama mana mereka masih belum lagi berwukuf. Selepas melakukan tawaf qudum, diharuskan bagi mereka melakukan saie haji. Jika tawaf qudum tidak dilakukan sehingga mereka berwukuf, maka saie haji tersebut wajib dilakukan selepas mereka melakukan tawaf haji (ifadah).
2. Sah tawaf bagi jemaah yang uzur dengan menaiki kereta sorong dengan mengikuti syarat-syarat tawaf. Begitu juga sah tawaf bagi yang menyorong kereta sorong tersebut dalam masa yang sama. Tetapi tidak sah tawaf bagi jemaah yang bertawaf serentak dengan anak kecil yang didukungnya. Maka dia hendaklah melakukan tawaf secara berasingan seperti meniatkan tawaf untuk anaknya terlebih dahulu. Lalu dilakukan tawaf untuk anaknya dengan didukung. Kemudian dia melakukan tawaf untuk dirinya sendiri.
3. Terdapat jemaah uzur yang mengerjakan haji dalam keadaan gangguan fikiran. Kadang-kadang sedar dan dalam masa yang lain tidak sedar pula. Maka hukum tawaf bagi jemaah ini dikira sah jika ia dilakukan dalam keadaan sedar.
4. Dalam keadaan yang lain pula, terdapat jemaah yang tawaf secara bersorong tertidur semasa tawaf. Berhubung dengan wuduk jemaah ini, ia dikira tidak batal jika ia tidur dalam keadaan tetap papan punggung. Bagi bilangan tawaf pula, orang yang menyorong disyor memaklumkan kepada jemaah yang disorongnya itu setiap kali sampai ke kawasan penamat tawaf. Ini untuk memastikan dia meyakini tawafnya cukup tujuh pusingan walaupun semasa dalam perjalanan menuju ke tempat tamat pusingan tawaf dia dalam keadaan tertidur.
5. Bagi jemaah yang berulang alik antara penginapannya dengan Masjid Haram Mekah, mereka mempunyai pilihan, sama ada melakukan solat tahiyyatul masjid atau tawaf tahiyyatul bait ketika masuk ke dalamnya. Jika dia melakukan tawaf tahiyyatul bait, maka afdalnya dia berbuat demikian.
Sekiranya dia melakukan solat sunat tawaf selepas itu, dia turut mendapat pahala sunat solat tahiyyatul masjid. Jika dia tidak mahu melakukan tawaf tahiyyatul bait, maka lakukanlah solat sunat tahiyyatul masjid.
6. Kadang-kadang ketika melakukan tawaf, muazzin menyeru untuk ditunaikan solat jenazah. Maka dalam masalah ini, adalah afdal jemaah meneruskan tawaf jika tawafnya itu tawaf wajib. Jika tawafnya itu tawaf sunat, adalah afdal dia turut sama menunaikan solat jenazah.
7. Dalam keadaan tertentu, terdapat jemaah wanita yang melaksanakan tawaf sunat. Belum cukup tujuh pusingan, beliau kedatangan haid dan tidak sempat melengkapkan tujuh pusingan kerana pulang ke Malaysia. Bagi kes ini, jemaah tersebut tidak perlu melengkapkan pusingan tawaf dan boleh pulang ke tanah air tanpa terikat dengan apa-apa hukum kerana ia adalah tawaf sunat. Ini juga terpakai bagi jemaah haji lelaki yang mengerjakan tawaf sunat dan tidak sempat menyempurnakan pusingan kerana terpaksa pulang ke Malaysia.
8. Kini, terdapat program ziarah ke bandar Jeddah termasuk Masjid Terapung di tepi Laut Merah. Bagi jemaah yang mahu mengikuti program ziarah ini, diwajibkan ke atas mereka melakukan tawaf wada' sebelum memulakan program ziarah ini kerana jarak perjalanan adalah lebih daripada dua marhalah iaitu 104 kilometer.
9. Sebelum jemaah keluar dari Tanah Haram Mekah selepas selesai kerja-kerja haji, wajib mereka melakukan tawaf wada' melainkan bagi orang-orang yang dikecualikan seperti wanita yang sedang berhaid. Tawaf wada' ini dilakukan setelah semua urusan sudah diselesaikan.
Waktu melakukan tawaf wada' adalah seperti berikut :
*Hari Jumaat (bagi bas yang akan bertolak antara pukul 2 hingga 3 petang)
Uruf selepas tawaf wada' ialah 4-5 jam. Contohnya, jadual bertolak keluar dari Mekah pada pukul 2 atau 3 petang, maka jemaah dibolehkan melakukan tawaf wada' pada pukul 10 pagi.
*Hari Sabtu hingga Khamis dan Jumaat (bagi bas yang bertolak selain waktu di atas)
Uruf selepas tawaf wadak ialah 2-3 jam. Contohnya, jadual bertolak keluar dari Mekah pada pukul 6 petang, maka jemaah dibolehkan melakukan tawaf wadak pukul 3 petang.
Sejurus melakukan tawaf wadak, jemaah terus meninggalkan Mekah kecuali jika ada hajat-hajat yang tertentu. Antara hajat-hajat yang boleh dilakukan selepas tawaf wada' adalah seperti berikut :
a- Sejurus selepas tawaf wada' :
i- Menunaikan solat sunat tawaf dan berdoa selepasnya.
ii- Berdoa di Multazam.
iii- Minum air zamzam dan berdoa.
iv- Mengucup Hajarul Aswad jika berkesempatan dan suasana mengizinkan.
v- Menunaikan solat jika bilal telah melaungkan iqamat, atau bilal sedang melaungkan azan sedangkan ia telah berusaha untuk keluar setelah melaksanakan tawaf wada' tetapi tidak sempat keluar dari Masjidil Haram dan kawasan sekitarnya yang bersambung saf kerana kesesakan yang amat ketara lalu iqamat dilaungkan.
b- Selepas tawaf (di maktab/penginapan)
i- Makan dan minum sekadar keperluan dalam bilik penginapan di hotel (maktab).
ii- Qada hajat dalam tandas bilik penginapan.
iii- Mengambil beg atau barang yang diletakkan/ditinggalkan dalam bilik penginapan
iv- Mencari isteri, saudara, waris, rakan yang hilang
v- Mengangkat barang-barang yang hendak dibawa bersama.
vi- Melawat isteri, saudara, waris, rakan yang sakit di hospital/klinik/maktab (bagi kes kecemasan dan hajat)
vii- Sebarang urusan yang berkaitan dengan perjalanan, sama ada ke Jeddah atau Madinah seperti membeli makanan atau minuman untuk kegunaan dalam perjalanan dan sebagainya.
viii- Menunggu kenderaan yang lewat tiba kerana kesesakan dan sebagainya.
Bagi wanita yang datang haid, sunat baginya meninggalkan kota Mekah pergi ke hadapan pintu Masjidil Haram, memandang Kaabah dan melambai-lambai tangan dengan perasaan yang sayu.
Kuasai bacaan Al-Quran dengan Braille Islamik
Oleh ZUARIDA MOHYIN

BRAILLE ISLAMIK
________________________________________

JARI-JEMARINYA lincah menyentuh titik-titik halus pada helaian buku putih itu, sambil mulutnya berkumat-kamitterselit juga keazaman yang akhirnya menatijahkan keunikan si empunya suara.
sebelum meluncur laju ayat-ayat suci al-Quran dilafazkan.
Sesiapa yang mendengarnya pasti tidak menyangka di sebalik kelunakan suara itu, terhimpun pelbagai kepayahan serta terselit juga keazaman yang akhirnya menatijahkan keunikan si empunya suara.
Begitulah secebis kisah kehidupan gadis berkulit putih melepak yang berasal dari Pendang, Kedah, Norhidayah Abd. Halim yang kehilangan deria penglihatan sejak dilahirkan, kira-kira 21 tahun dahulu.
Kalau orang lain hadir di dunia ini dengan ditemani pelbagai warna-warni kehidupan, namun bagi Norhidayah, beliau mempelajari erti kehidupan dalam dunia yang serba kegelapan.
Pun begitu, cacat penglihatan tidak bererti dibelenggu kegelapan, apa lagi untuk merintih atas takdir ilahi. Kekurangan itu diterimanya dengan reda kerana meyakini bahawa setiap sesuatu yang Allah takdirkan itu, mempunyai hikmah.
Malah atas kepercayaan bahawa setiap yang tersurat dan tersirat itu adalah rahsia Allah, ia sentiasa dijadikan pegangan hidup Norhidayah. Sekali gus pemangkin semangatnya untuk terus cekal mengharungi kehidupan, waima dengan cara yang berbeza.
Norhidayah, mula bergelar pelatih Kursus Pembantu Tadbir Sistem Maklumat, Pusat Latihan Gurney di Persatuan Bagi Orang Buta Malaysia (MAB) sejak 5 Januari lalu.
Kebiasaannya, para pelatih di situ perlu mengikuti program pemulihan (rehabilitation) tetapi dalam kesnya yang dilahirkan buta serta pernah menerima pendidikan di Sekolah Pendidikan Khas Alma, Bukit Mertajam, Pulau Pinang, maka program sebegini tidak perlu lagi diikuti.
"Sepanjang hampir dua semester menerima latihan di Kompleks MAB ini, banyak yang saya pelajari terutamanya berkaitan dengan bidang khusus seperti; selok-belok tugas-tugas perkeranian, 'mencelikkan' saya dengan pengetahuan teknologi maklumat (IT), belajar tugasan pengendalian kerja-kerja di pejabat serta membuat surat-surat rasmi dan banyak lagi.
"Di sini, pelatih Islam diwajibkan mengikuti kelas al-Quran dan Fardu Ain. Sungguhpun saya mula belajar al-Quran sejak di darjah dua iaitu semasa menerima pendidikan khas di Bukit Mertajam. Pada masa itu, saya belajar asas sahaja tetapi di dalam kelas ini apa yang dipelajari, jauh lebih mendalam. Maksudnya, berpeluang belajar hukum tajwid," terang anak ketiga daripada empat adik-beradik ini, pagi itu.
Ketenangan
Ramadan kali ini kata Norhidayah yang hampir menamatkan pengajian al-Quran, selain tidak melepaskan peluang menyertai tadarus al-Quran, beliau juga mengambil bahagian dalam apa sahaja program penganjuran Persatuan Pelatih Islam (PPI) seperti tazkirah, bacaan Yasin dan Qiamullail.
Berhasrat mencari kerja dan memperoleh pendapatan sendiri apabila tamat kursus kelak, Norhidayah berulangkali menyuarakan keseronokan dan kepuasan apabila mampu menguasai bacaan, tajwid serta penghayatan menerusi surah-surah yang dibaca.
"Apabila apa yang kita pelajari dan baca itu difahami maksudnya, secara tidak langsung ia melahirkan satu perasaan yang berbeza kerana kita baca dengan kefahaman dan penghayatan, bukan sekadar membaca begitu sahaja.
"Malah al-Quran ini apabila kita sentiasa membacanya, ketenangan itu akan datang sekali. Sebab itulah, walau sudah tamat belajar di sini, saya akan cuba meneruskan pembelajaran agar ia tidak hilang begitu sahaja," janji Norhidayah kepada dirinya sendiri.
Sementara itu, Muhammad Shahril Azrie Zainudin, 24, yang juga mengambil kursus serupa Norhidayah, kini di dalam peringkat pertengahan dalam kelas al-Quran.
Menceritakan pengalaman belajar al-Quran menggunakan Braille, Muhammad Shahril yang berasal dari Parit Buntar, Perak mengakui agak sukar kerana belum pernah menerima didikan sedemikian.
"Pada peringkat awal dulu, saya terpaksa mempelajari huruf-huruf hijaiyah, diikuti melancarkan baris-baris bacaan serta banyak membuat latih tubi surah-surah tertentu menggunakan mesin Braille.
"Sungguhpun hanya terdapat enam titik pada kotak Braille, namun ia memerlukan tumpuan dan kepekaan yang jitu bagi mengenali huruf Alif hinggalah ke Ya.
"Jadi, tempoh penguasaan seseorang itu bergantung sejauhmana kepekaan sentuhan jari-jemarinya kepada titik-titik braille tersebut. Namun, kalau hendak seribu daya, kalau tidak hendak seribu dalih...," terang Muhammad Shahril yang hilang deria penglihatan pada 2006 akibat penyakit yang menyerang kedua-dua belah matanya.
Kini Muhammad Shahril mampu tersenyum puas kerana mampu membaca al-Quran bukan sahaja lancar tetapi berserta tajwid. Beliau berazam untuk khatam al-Quran kalau tidak pada bulan Ramadan ini, akan dipastikan terlaksana pada penghujung tahun ini.
Teman sekelasnya, Mohd. Afifuddin Mohammad Sabri, 23, turut mengakui kelancarannya agak terbatas terutamanya pada peringkat awal, disebabkan kesukarannya merasai titik-titik Braille yang membentuk huruf-huruf hijaiyah.
Tambah pelatih kursus Pembantu Tadbir Sistem Maklumat ini, dia terpaksa mengikuti program pemulihan selama lima bulan ketika mula-mula memasuki Kompleks MAB.
Meskipun kehilangan penglihatan Mohd. Afifuddin adalah berkaitan genetik malah ada di antara adiknya yang lebih dahulu disahkan iaitu pada usianya 14 tahun, namun apabila disahkan oleh doktor yang dirinya juga akan mengalami masalah yang serupa, beliau mengakui ia sesuatu yang sukar diterima olehnya.
Apa tidaknya, selepas 21 tahun celik, kini terpaksa menerima hakikat yang penglihatannya kabur sedikit demi sedikit sebelum gelap-gelita. Ditambah pula, sensitiviti masyarakat terhadap orang buta masih kurang.
"Kami adik-beradik semuanya dilahirkan normal tetapi apabila meningkat dewasa risiko untuk menjadi buta adalah besar.
Bersyukur
"Agak lama juga saya hendak membiasakan diri dengan cara hidup insan yang hilang penglihatan. Sekarang ini pun walaupun mata saya nampak macam orang normal tetapi sebenarnya pandangan saya sudah mula kabur," jelasnya.
Mohd. Afifuddin berkata, program rehab (pemulihan) banyak membantunya membuat persediaan dan penyesuaian diri.
"Pada awalnya agak tertekan tetapi apabila melihat kawan-kawan yang lain, saya dikira masih beruntung kerana ada yang lebih teruk masalah mereka.
"Dari situ timbul rasa bersyukur kerana ada orang yang jauh lebih bermasalah. Saya selalu tanamkan dalam diri dan sentiasa berdoa kepada Allah SWT agar diberi ketabahan dan sentiasa bersedia dengan apa yang mendatang," ujar anak muda kelahiran Setapak, Kuala Lumpur ini.
Menceritakan pengalamannya dalam kelas al-Quran, kata Mohd. Afifuddin, dia berterima kasih kepada ibu bapanya yang banyak memberi tunjuk ajar dan ketika di kelas banyak dibantu oleh guru (ustaz).
"Awal-awal memang susah, lebih-lebih lagi jari saya kurang sensitif dengan titik-titik Braille. Pernah rasa putus asa kerana sukar nak dapat rasa dan rasa macam sama sahaja.
"Mungkin kalau orang tengok, cuma ada enam titik mereka kata senang, tetapi hendak menentukan kedudukan titik tulah yang masalahnya. Kalau tekan kuat sangat pula, ia tidak berapa disarankan kerana boleh menyebabkan titik-titiknya termasuk ke dalam. Nanti timbul masalah di kemudian hari pula.
"Alhamdulillah, semua ini dapat diatasi dan pada tahun ini, Ramadan saya tambah bermakna kerana dapat menyertai kumpulan tadarus. Saya juga berazam dapat khatam al-Quran tahun ini," jelas Mohd. Afifuddin selepas sesi fotografi itu.
Pelatih kelas sama, Norfadilah Abdullah, 21, mengakui agak sukar belajar al-Quran menggunakan Braille tetapi menyedari ia satu pengalaman baru, menyebabkannya teruja untuk menguasainya.
"Saya di dalam kelas ini pun baru peringkat asas iaitu belajar mengenal huruf dan baru masuk bab baris-baris bacaan sebelum beralih membuat latihan menggunakan mesin Braille," kata gadis yang berasal dari Kelantan ini.
Gadis ramah ini yang mula mengikuti kursus di situ pada Julai lalu, menjelaskan dia kehilangan pandangan akibat mengalami sejenis penyakit iaitu glaukoma.
Norfadilah hanya sempat menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sebelum bergelar pelatih di Kompleks MAB atas bantuan sepupu yang juga merupakan tenaga pengajar sekolah pendidikan khas.
Sebaik tamat pengajiannya, anak ketujuh daripada lapan adik-beradik ini merancang memilih kursus Pembantu Tadbir Sistem Maklumat dan kemudian akan menyambung pengajiannya di maktab perguruan bagi merealisasikan cita-citanya bergelar pendidik.

No comments: